کد مطلب:30593 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:220

زن و خانواده در سنت نبوی و امام علی











با توجه به نص صریح اختیار شده از فرمایشات رسول اكرم (ص) ذیلا مجموعه ای از احادیث منتسب به حضرت رسول اكرم (ص) در امور مختلف مربوط به خانواده آورده شده است. این احادیث مربوط به موقعیت زن و فرزند و حقوق آنهاست كه نشان دهنده چگونگی رفتار حضرتش در شئون مختلف زندگی است و بیشتر به لزوم فضائل اخلاقی و انسانی و علاقه بین مرد و زن و خانواده اختصاص یافته است.

این اخلاقیات اسلامی از گفته ها و عملكرد خانواده عصمت نقل شده و از حضرت رسول (ص) گردآوری شده كه مسلما خود كمك بزرگی است برای قوام زندگی فردی و اجتماعی كه در هر موقعیت و هر زمانی ملاك رفتار اجتماعی مسلمین در خانواده می تواند باشد.

احادیث منتسب به حضرت در چند بخش تحت عنوان آشنائی با زندگی ارشادی پیامبر خاتم آورده شده است. سعی عمده بر این است كه از مراجع و نصوص معتبر مطالبی گردآوری شود. علی هذا این نوشته ها به عناوینی كه با موضوع زن و خانواده در سنت نبوی مرتبط باشد تقسیم گردیده است. بدین ترتیب می توان گفت:

1- كسانیكه از این شیوه تعلیماتی فاصله بگیرند نه تنها مسلمان واقعی نمی توانند باشند بلكه در نظم منطقی زندگی پاك باخته خواهند بود.

2- تنظیم برنامه و رعایت اصولی در جهت سامان دادن خانواده خود واجب و مقدس است زیرا كه خانواده خود امانت الهی است.

3- اساس خوشبختی خانواده خود در تأمین برابری بین اهل خانه است.

4- برگزاری زندگی زناشوئی موجب رضایت خداوند و اجر فراوان می شود.

5- خانواده یك مرد مركب از عیال و فرزندان و مادر و پدر نیازمند به رعایت حقوق كامل خود هستند.

6- بالاخره در رابطه با اهمیت زناشوئی، شریك گرفتن، بنای زندگی با زن صالح،رسیدگی مشترك به فرزندان، هماهنگی و توافق زندگی خانوادگی و نقش زن در زندگی و جامعه بسیار اساسی بوده و از نظر رسول اكرم (ص) مورد توجه بوده است.